Olen sitä mieltä, että onnistunut henkilöbrändin kuvitus lähtee samoista aineista kuin itse henkilöbrändin rakentaminen. Visualisointi kumpuaa henkilön omista arvoista, aitoudesta ja rehellisestä olemuksesta.
Hyvät kuvat syntyvät aina yhteistyössä. Kuvaustilanteeseen voi valmistautua parhaiten niin, että kuvattavana oleva rakentaa itselleen omaa mukavuusaluettaan mahdollisimman hyvin. Muistaa nukkua ja syödä hyvin, tulee kuvaukseen kiireettömästi ja huolehtii mahdollisesti stailauksen itselleen asianmukaisesti.
Kuvaajana en ole oma omaa persoonaani kummallisempi, kuvaushetki menee jutellen sekä kuvakulmia, oikeita elementtejä ja viestejä etsien. Tämän kaiken lomassa syntyvät aina asiakkaan näköiset kuvat. Mielestäni läsnäolon ja kuuntelemisen taito ovat valokuvaajan tärkeimmät ominaisuudet.
Case: Kaisa Railanmaa
Kuvasimme Kaisa Railanmaalle viime talvena oman henkilöbrändin kuvia. Kaisa ylläpitää omaa verkkosivuaan, josta löytyvät sekä blogi että podcast. Molempien kanavien ajatuksena on nostaa esiin ennen kaikkea inspiroivia ihmisiä, asioita ja ilmiöitä. Kaisa halusi verkkosivulleen omannäköiset kuvat itsestään. Toiveena oli saada kuviin mukaan elementtejä talvesta. Lisäksi kuvissa ja taustoissa haluttiin säilyttää tietty minimalistisuus. Kaisa halusi tuoda kuvissa esiin rohkeutta, heittäytymistä ja hyvää fiilistä.
Mitkä ovat Kaisan vinkit onnistuneeseen henkilöbrändin kuvitukseen?
- Onnistuneet kuvat ovat kuvattavan itsensä näköiset. Aitouden tulee paistaa kuvista läpi.
- Tilanteen tulee olla rento, ei liian aseteltu.
- Kuvien miettimiseen kannattaa käyttää aikaa. Kuka olen? Millaista fiilistä haluan kuvillani välittää?
”Tiina osasi ohjeistaa hetkessä hyvin ja tarttui yksityiskohtiin, ymmärsi hyvin mitä halusin ja pystyi kaivamaan sen esiin. Toiveeni oli, että kuvaamme puku päällä avannossa – ja sehän me tehtiin! Kuvattavana oleminen on usein jopa kiusallinen kokemus, mutta Tiina sai rennon fiiliksen kuvaustilanteeseen. Fiilis kuvattavan ja kuvaajan välillä on mielestäni avain onnistuneisiin kuviin. Tiinan kanssa yhteistyö sujui mainiosti, ja tiesin jo hetki kuvaushetkessä, että kuvat tulevat onnistumaan!” – Kaisa Railanmaa
Millaisia mietteitä henkilöbrändin kuvittaminen herättää?