Rouva Musta


Mikä ihmeen Rouva Musta?

Innostukseni brändityöhön syntyi työskennellessäni brändien kuvittamisen parissa. Joskus mennessäni kuvaamaan uutta visuaalista ilmettä huomasin, että työntekijät eivät välttämättä kokeneet brändikiteytystä tai uutta brändiä itselleen merkitykselliseksi. Saattoi olla myös niin että he eivät välttämättä tunteneet yhteyttä yrityksen brändiin ylipäätään millään tavalla. Pahimmillaan uusi brändi näyttäytyi vain uutena logona työvaatteessa.

Jos henkilöstön edustajia ei oteta työhön mukaan tai henkilöstö ei edes tiedä, että brändityötä ollaan tekemässä, käy helposti niin ettei brändissä ole mitään samaistuttavaa. Se voi jopa tuntua siltä, että se vaikeuttaa työntekijöiden arkea jollain tavalla.

Huomasin lisäksi, että yritykset ajautuivat ostamaan palveluita, joita eivät oikeasti tarvitsisi. Yritykselle saatetaan myydä kampanja vaikka yritys oikeasti olisi tarvinnut visuaalisen ilmeen strategisen suunnitelman. Tai ilme oli olemassa, mutta se olisi pitänyt saada käyttöön. Yritykset myös olisivat tarvinneet brändityön tai visuaalisen ilmeen uudistuksen yhteydessä apua niiden viemiseksi käyttöön. Jos uudistetaan ilmettä, täytyy asiakkaalle antaa konkreettisia esimerkkejä siihen, miten sitä pitäisi vaikka käyttää somessa, uutiskirjeessa, teippauksissa ja nettisivuilla.

Asiakasta pitää auttaa brändi-ilmeen ja brändin elämän alkuvaiheessa ja kulkea hetki asiakkaan rinnalla, jotta tehty investointi menee käyttöön.

Rouva Mustan kanssa tehtävä brändin kiteytys on napakka ja tehokas yhteistyö, jonka tarkoituksena on käynnistää systemaattisemman tekemisen prosessi. Brändikartan avulla voidaan ottaa yksi asia kerrallaan tarkasteluun ja muutoksen alle. Brändityölle saadaan etenemisen järjestys ja löydetään parhaat kumppanit toteuttamaan jatkovaiheita kuten esimerkiksi visuaalisen ilmeen uudistamista, strategiatyötä tai nettisivu-uudistusta.

Yritykset kaipaavat rahoilleen vastinetta ja tuloksia. Brändin kiteytyksen kautta toiminnalle saadaan selkeyttä ja huolehditaan siitä, että tehdään uudistamista oikeassa järjestyksessä ja käytetään rahaa oikeisiin asioihin.

Brändityö on ajankohtaista, kun halutaan muutosta tai fokusta. Yrityksen on kyettävä osata kertomaan itsestään oikeille kohderyhmille ja oikealla tavalla.

Rouva Mustan kanssa brändityötä tehdään yhdessä: asiakkaat ja henkilöstö huomioiden. Brändin on oltava totta ja brändin on oltava kestävä. Brändi voi olla kestävä ainoastaan, kun se otetaan osaksi yrityksen arkea ja se näkyy läpi visuaalisen ilmeen sekä viestinnän.

Aletaanko hommiin?

Tiinan CV


Työkokemus

04/2017- Rouva Musta Oy, Kuopio

Valokuvaajamestari/Yrittäjä, Projektien hallintaa, kuvauskonseptien luominen, taiteelliseen työskentelyyn suuntautuminen.

06/2017-08/2022 Aniverse Oy, ILOMME, koirankoulutuspalvelu
verkkoympäristössä / yrittäjä, valokuvaus, videokuvaus, luova johtaja,

01/2010-03/2017 Alias Studiot Oy, Kuopio

Valokuvaajamestari/ yrittäjä,Erikoistuminen henkilökuvauksen sektorille. Valokuvaaminen, myyntityö, suunnittelu, tuotekehitys, projektien hallinta, asiakashankinta, markkinoinnin suunnittelu

07/2005 – 01/2010 Studio Foxy Oy, Kuopio

Yrittäjä/Valokuvaaja

2004-2005 Studio Mikko Mäntyniemi, Kuopio

Valokuvaaja ja kuvankäsittelijä

2003-2004 Valokuvaamo Raimo J. Niemi, Tampere

Valokuvaaja ja kuvankäsittelijä

2001-2003 Valokuvaamo Hilden, Tampere

Studio assistentti

Luottamustehtävät

2020 -> World Photographic Cup -kilpailukomitean jäsen

2018-2021 Visuaaliviestinnän Instituutti, Media-alan erikoisammattitutkinto, asiantuntijaopettaja

2017 Visuaaliviestinnän Instituutti, Valokuvaamisen erikoisammattitutkinnon vastuuopettaja

2017 Opetushallitus, Media-ala: Valokuvaamisen ammatti- ja erikoisammattitutkinnon tutkintouudistus.

2017-2020 Suomen Ammattivalokuvaajat ry: puheenjohtaja

2016 -> Federation of European Professional Photographers FEP, hallituksen jäsen

2016 Master Qualified European Photographer MQEP -arvonimi

2013-2016 Taiteen edistämiskeskus, Pohjois-Savon taidetoimikunta, vertaisarviointi asiantuntija-alueena valokuvaustaide.

2010-2012 VB Valokuvakeskus, Kuopio -hallituksen jäsen

2009-2010 Suomen Ammattivalokuvaajat ry:n hallituksen jäsen

2008 Suomen Ammattivalokuvaajat ry:n myöntämä mestariarvo SAVM

2007 Qualified European Photographer QEP -arvonimi

Koulutus

2022-2026 Muotoilija AMK (palvelumuotoilu), SAVONIA

2021 Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto, Rastor Instituutti

2009 Valokuvaajan Erikoisammattitutkinto, Visuaaliviestinnän Instituutti VVI, Tampere

2005 Valokuvaajan ammattitutkinto, Visuaaliviestinnän Instituutti VVI, Tampere

2002-2003 Kuvallisen ilmaisun perustutkinto, Visuaaliviestinnän Instituutti VVI, Tampere


Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *